Gentse vrijwilligers in actie tegen bommen op burgers

Handicap International wil één miljoen handtekeningen verzamelen

Op zaterdag 25 maart, palmen Gentse vrijwilligers van Handicap International de Korenmarkt in om aandacht te vragen voor het gebruik van zware explosieven in dichtbevolkte gebieden. Ze vragen de Gentenaars een petitie te ondertekenen die het bombarderen van burgers een halt moet toeroepen.

Zaterdag zullen vrijwilligers van Handicap International in drie grote steden actie houden. In Gent, waar de organisatie een erg gemotiveerde achterban heeft, wordt de Korenmarkt een ‘actieplein’ als teken van hoop. Voorbijgangers krijgen onder meer de kans om een petitie tegen het bombarderen van burgers te tekenen.

De Gentse antenne van Handicap International zet zich al meerdere jaren in voor de organisatie. De vrijwilligers organiseren geregeld activiteiten om geld in te zamelen en helpen mee om de boodschap van de organisatie te verspreiden.

De vrijwilligers steunen dit jaar de campagne “Stop Bommen op Burgers” van Handicap International en streeft hetzelfde doel na: wereldwijd één miljoen handtekeningen verzamelen en zo staten dwingen om het gebruik van explosieve wapens in woongebieden te stoppen.

Dagelijks 90 burgerslachtoffers

Om de problematiek volledig te beheersen, kreeg de groep twee weken geleden een sensibiliseringsopleiding met de wapenexpert en lobbyist van Handicap International in België, Alma Al-Osta. “Elke dag vallen minstens 90 nieuwe burgerslachtoffers door explosieve wapens. In Syrië, Irak, Jemen, Afghanistan… zijn steden slagvelden geworden”, zegt Al-Osta. “Voor duizenden mensen zijn willekeurige bombardementen en vuurgevechten dagelijkse kost. Scholen en ziekenhuizen worden militair doelwit.”

De petitie die zaterdag in Gent, Brussel en Bergen wordt voorgesteld, vraagt aan de Belgische overheid en alle staten om een eind te maken aan deze praktijk, om geld vrij te maken voor de verzorging van gewonden en voor het ontmijnen van de gebieden die door de bombardementen liggen bezaaid met nog niet-ontplofte explosieven.

Ann Verbeke

Coördinatrice van de lokale antennes , Handicap International

Diana Vanderheyde

Persverantwoordelijke, Handicap International

Over Handicap International

Handicap International is een internationale niet-gouvernementele organisatie die zich inzet voor mensen met een handicap en andere kwetsbare personen in het Zuiden. De organisatie is vooral bekend voor haar strijd tegen landmijnen en clustermunitie: sinds drie decennia helpen we slachtoffers en lobbyen we voor een mijnenvrije wereld. Daarvoor kregen we in 1997, als medeoprichter van de Internationale Campagne tegen Landmijnen, de Nobelprijs voor de Vrede.

Gewijde-Boomstraat 44/1 1050 Brussel