Jongeren uit Harelbeke zingen voor Congo

Op vrijdag 9 december organiseert het jongerenkoor uit Harelbeke een kerstconcert ten voordele van de projecten van Handicap International in de Democratische Republiek Congo. Het koor probeert samen iedereen tijdens deze kerstperiode aan het zingen te krijgen.

Vreugde en verdriet met elkaar delen

Het koor, dat een zestigtal leden telt en ondertussen meer dan 35 jaar bezig is, trakteert het publiek op een avond engelenzang, begeleid door gitaar van dirigente Rita Sustronck. “De kerstperiode is het scharniermoment van donker worden naar weer langer licht krijgen en dit mag uitgezongen worden”, vertelt Rita. “Vreugde en verdriet wordt onder de leden met elkaar gedeeld. In deze groep zingt ook een vrouw met een handicap samen met haar vier kinderen. Elke keer als ze met het koor meezingt, is dit voor haar een hoogdag.”

Het verhaal van een verkeersslachtoffer

Luc Stroobant zal na het concert een moedige getuigenis afleggen van zijn leven in een rolstoel na een verkeersongeval en hoe hij als man met een handicap het leven dag in dag uit positief wil benaderen. “Na mijn ongeluk besefte ik dat mijn situatie onomkeerbaar was. Het is elke keer heel confronterend om mijn verhaal te vertellen, maar tegelijk doet het heel veel deugd de mensen iets bij te brengen.”

Projecten in de Democratische Republiek Congo

Handicap International is actief in de Democratische Republiek Congo sinds 1994. De teams van Handicap International werken er aan een betere gezondheid voor moeders en kinderen, doen er aan ontmijning, ijveren voor een veiliger verkeer en bieden steun aan de meest kwetsbare mensen in crisisgebieden.

PRAKTISCH

Waar? Sint-Salvatorkerk, Paretteplein 1B, 8530 Harelbeke
Wanneer? Vrijdag 9 december om 19u30
Inkom? 5 euro t.v.v. Handicap International, gratis voor kinderen -12 jaar

Ann Verbeke

coördinator vrijwilligerswerk, Handicap International

Over Handicap International

Handicap International is een internationale niet-gouvernementele organisatie die zich inzet voor mensen met een handicap en andere kwetsbare personen in het Zuiden. De organisatie is vooral bekend voor haar strijd tegen landmijnen en clustermunitie: sinds drie decennia helpen we slachtoffers en lobbyen we voor een mijnenvrije wereld. Daarvoor kregen we in 1997, als medeoprichter van de Internationale Campagne tegen Landmijnen, de Nobelprijs voor de Vrede.

Gewijde-Boomstraat 44/1 1050 Brussel